دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
۰ نفر

سپنتا سلیمی: این‌روزها تبلت، گوشی هوشمند یا رایانه‌های قابل حمل، همه‌جا در کنار ما هستند.

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۱

امروز در دستان ‌ما می‌درخشند و توانایی‌هایشان ما را شیفته می‌کند، اما هر كدامشان فردا مي‌تواند معضلی برای محیط زیست ايجاد كند. حالا شرکت‌های بازیافت در سراسر دنیا در حال اندیشیدن به بازیافت زباله‌های فناوری هستند. اما انگار هرچه‌قدر هم که این زباله‌ها بازیافت شوند، بازهم کم است و دوستداران محیط زیست، نگران آینده‌ای هستند که سیاره‌ی دوست‌داشتنی ما، زمین، غرق در رایانه، تبلت و گوشی‌های معیوب و به‌درد نخور شود!

این عکس‌ها ممکن است ما را به فکر فرو ببرد تا شاید کمی از ولع دستیابی به فناوری‌های رنگارنگ‌ کم کنیم؛ ولعی که به شهادت این عکس‌ها انگار هزینه‌ای گزاف برای طبیعت دارد.

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۱

در انتظار ابديت!

این‌جا یک حیاط خلوت در مالزی است و این صف نامرتب، نمایشگرهای قدیمی رایانه‌های خانگی. کمی دورتر شاخ و برگ درختان پیداست. این عکس سیاه و سفید نشان داده که چه‌طور این زباله‌ها در دل طبیعت جاخوش کرده‌اند و منظره‌ای هرچند زشت، اما عادی ایجاد کرده‌اند.

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۱

همه  سرجاي خود!

این عکس را یکی از ساکنان سانفرانسیسکو از سه سطل زباله‌ی سبز گرفته است. سطل‌هایی که زباله‌های الکترونیک را تقسیم‌بندی کرده‌اند: پرینترهای لیزری، سمت چپ، نمایشگرها و تلویزیون‌های ازکارافتاده سمت راست و کیس‌های کامپیوتری هم وسط!

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۱

توده‌هاي دور انداخته‌شده!

صحنه‌ی دردناکی است از توده‌های دورانداخته شده‌ی کامپیوترهای شخصی. درست در پشت این حصار فلزي، یک آی‌مك‌جي‌3 می‌بینیم. یکی از محصولات خاطره‌انگیز کمپانی اپل که در سال 1998میلادی وارد بازار شد و بعد از پنج‌سال تولیدش متوقف شد و جایش را به نمونه‌های پیشرفته‌ی توليد ات این کمپانی داد. اين عكس از حياطي در پشت يك دبيرستان در آمريكا گرفته شده است.

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۱

غار رايانه‌اي!

انگار که وارد غاری از اعصار گذشته‌ی فناوری شده‌ایم. غاری که دیوارهایش پوشیده از رایانه‌های شخصی و سیم‌های آویزان و کیبوردهای کج شده است. این‌جا تاریخ فناوری‌ است و این کامپیوترها قرار است به زودی بازیافت شوند. اين عکس را يكي از كاركنان دانشگاه علوم منستیر، در تونس، گرفته است.

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۱

حافظه‌هاي فراموش شده!

این هارددرایوهای کج و کوله، روزی حاوی اطلاعات ارزشمند کاربرانشان بوده‌اند. اما قرار است به زودی ذوب شوند و تبدیل به فلزاتی مثل آلومينیوم شوند. مرکز مدیریت مواد ضایعاتی در ادمونتونِ کانادا است.

(عکس: رابرت آنتونیوک)

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۱

محاصره شده با زباله!

عکس، عمق فاجعه‌ي انباشت زباله‌های كامپيوتري را در كشور غنا نشان می‌دهد. یک سازمان مردم‌نهاد غیردولتی ایتالیایی در یک کارزار به نام iGarbage از اعضایش خواست ابعاد اين فاجعه را نشان دهند؛ فاجعه‌ای که زباله‌های فناوری می‌توانند برای محیط زیست به‌بار آورند.

کد خبر 306585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha